Olaszos articsóka azaz carciofi alla romana

Újabb olaszos vacsora, igaz ez csak kísérlet volt az articsókával. Egyetlen fejet vettem, gondoltam alkalom adtán elsütöm, és készítek belőle valami finom előételt agy rágácsálni valót. A minap eljött a pillanat, feláldoztam a már kissé megviselt articsóka fejemet a kísérleti konyha oltárán. Nonna Adriana receptjét követve szépen meghámoztam, megtöltöttem és fehérboros pácban megpároltam... Hmmm... az eredmény: mennyi ízvilág, különleges állag és nem mindennapi látvány. Ne felejtsük el, hogy az articsókának a virágját esszük. (belül lilás szirmok várják a bátor falatozót) Szóval én csak mindenkit bátorítani tudok, hajrá! Együnk articsókát! Nem csak finom, de egészséges is.




Hozzávalók

pár fej articsóka
citrom
olíva olaj
fokhagyma
menta
petrezselyem
só, bors
fél deci fehérbor

Opcionális töltelék: 

kapri bogyó
zöld olíva bogyó

Egy tál vízbe daraboljunk bele egy fél citromot.  A kezünket kenjük be a másik felével és szedegessük le az articsóka külső, keményebb leveleit. Ezt egészen addig csináljuk, amíg el nem érkezünk a puhább, világosabb részhez. Utána pucoljuk meg a szárat: a fejétől lefelé szépen vágjuk le a szár kemény héját és az elszáradt, megkeményedett véget. Utána vágjuk el a szárat a felénél, hagyjunk a bimbó alatt kb. egy kisebb tenyérnyi helyet. Fogjunk egy éles kést, és mintha almát hámoznánk, szépen csigaalakban vagdossuk le a levelek kemény felső részét. Ne sajnáljuk, vágjuk el ott, ahol már fás a levél, különben kemény marad az articsókánk. Dobjuk a citromos vízbe a megpucolt fejet és a szárat.
Készítsük el a fűszerkeveréket: keverjük el az apróra vágott fokhagymát és a mentát egy tálban, sózzuk, borsozzuk és öntsük nyakon egy jó nagy adag olíva olajjal az egészet és jó alaposan keverjük össze. Én itt tettem még hozzá egy kis olíva bogyó és kapribogyó pürét (fokhagymaprésen áttörtem őket), de az eredeti recept szerint ez nem kell bele.
Vegyük ki a vízből az articsókát, rázzuk ki belőle a maradék vizet és párszor ütögessük hozzá az asztalhoz. Nyugodtan lehet erősen az öregebb darabokat. Ezt azért csináljuk, hogy a szirmok szétnyíljanak, hiszen azokba a résekbe fogjuk rakni a fűszerkeverékünket. Miuán befűszereztük a bimbót, forgassuk bele a fűszeres olajba és tegyük bele egy lábosba. Az olíva olaj maradékát öntsük fel fél deci száraz fehérborral, jól mossuk át vele a tálat, majd öntsük rá az articsókákra. Takargassuk le az egészet zsírpapírral, hogy benn tartsuk a gőzt, és fedő alatt magas lángon pároljuk addig, amíg be nem párásodik az edény. Ekkor vegyük takarékra, addig pároljuk még, amíg teljesen megpuhul.

Itt egy videó arról, ahogy Nonna Adriana készíti, és bár olaszul van, a mozdulatok miatt érdemes megnézni, hogy pontosan hogy kell megpucolni az articsókát.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések